Vanliga frågor Sverige

FRÅGOR FÖRE KÖPET

Hur lång är leveranstiden?

Vi har grymt snabba leveranser! För de allra flesta kunder i Sverige, räcker det med en dag innan du har dina nya prylar. Vi skickar alla beställningar som vi får in före klockan 09.00, samma dag. Du kan följa ditt paket med ett sändningsnummer som du får, när godset skickas från oss. Vissa kunder har lite längre leveranstid. Här kan du kolla leveranstiden till ditt postnummer. Lägg in postnummer 75323 (Uppsala) och sedan ditt eget postnummer.

Vad kostar frakten?

Ingenting! Vi skickar alla ordrar över 500 kronor fraktfritt inom Sverige - dessutom har du fri retur med returfraktsedel som följer med paketet. Vid order under 500 kronor kostar frakten 69 kronor.

Finns alla varor för omgående leverans?

Ja - om det går att lägga varan i varukorgen. Du ser alltid på varan hur många som finns i lager. Du ska kunna veta att allt du beställer verkligen kommer.

Varför kan jag inte logga in på mitt gamla konto?

Efter bytet till vår nuvarande hemsida har alla gamla konton raderats, så vi ber dig att skapa ett nytt konto.

Varför skickar ni inte småsaker med brev?

Vi skickar alltid med DHL på grund av den höga leveranssäkerheten. Vi har bra fraktavtal och behöver aldrig hantera brev "som försvinner på posten". Med DHL kan vi dessutom skicka med returfraktsedlar så att du enkelt kan returnera felköp utan kostnad.

Varför finns inte postförskott som betalalternativ?

Vi har tagit bort postförskott som betalalternativ eftersom det är en dyr tjänst för kunden och dessutom kommer många av de beställningarna kommer tillbaka till oss i retur. Paketen hämtas helt enkelt inte ut och det blir onödiga frakt- och hanteringskostnader som vi nu kan undvika. Vi kan istället erbjuda kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och nu även direktbetalning via Internetbanken om du har Swedbank.

Vilket är mitt närmaste DHL Servicepoint?

I Sverige har DHL cirka 1300 ombud på platser som du besöker ofta; affären runt hörnet, bensinstationen eller kiosken. Alla transporter är klimatsmarta - kompensation görs för koldioxiden som släpps ut för att effekten på miljön ska bli lika med noll. Här ser du ditt närmaste DHL Servicepoint. Vill du att vi skickar till ett annat ombud skriver du ett meddelande i kassan.

Varför går inte mitt kortköp igenom?

För det mesta beror det på att betalkortet inte är anslutet till Verified by Visa/Mastercard. Gå in till din internetbank och följ instruktionerna där. Verified by Visa/Mastercard ger dig som betalar med kort över nätet den högsta säkerheten för att undvika kortbedrägerier. Ibland kan det bli fel när kortköpet ska verifieras och beror oftast på ett lokalt fel. Prova att trycka Ctrl+F5 i webbläsaren för att rensa cache-minnet, alternativt prova i en annan webbläsare. Ring oss gärna så hjälper vi dig!

Kan jag lämna min beställning per telefon?

Självklart kan vi hjälpa dig om du hellre vill ringa in din beställning. Vid telefonbeställningar kan du inte betala med kort, utan får välja faktura eller delbetalning. Du når oss på 0176-14889 vardagar 8.00-18.00.

Kan man hämta varorna man beställt i Norrtälje?

Nej, däremot går det utmärkt att komma hit och handla varorna över disk.

Har ni samma pris i butiken i Norrtälje?

Ja. Vi har samma låga pris på webb och i butik.

Kan ni spola rullen med lina åt mig?

Ja. Tänk på att möjligheten till öppet köp upphör när en produkt specialanpassas - därför rekommenderar vi dig att spola själv.

Hur funkar det där med prisbomb?

Prisbomben är ett riktigt pangerbjudande som bara gäller just nu. En prisbomb kan bytas ut mot en ny vara när som helst.

Kan man få rabatt om man är med i en klubb eller om man handlar mycket?

Vi lämnar inga extra rabatter. Våra priser tål att jämföras och i kombination med våra förmånliga fraktvillkor och höga servicenivå är vår målsättning att alltid vara det bästa alternativet.

Vad är kupongkod för något?

Kupongkoden används om du har fått ett presentkort och vill lösa in det.

FRÅGOR EFTER KÖPET

Wow. Jag måste bara få berätta hur bra ni är. Hur gör jag?

Svara gärna på våra kundnöjdhetsundersökningar från Prisjakt och Pricerunner som finns på ditt ordererkännande från oss.

Jag har beställt. Är mitt paket på gång?

Direkt när vi har packat din beställning, skickas ett mejl till dig där du kan följa statusen på ditt paket. Första registrerade statushändelse kommer när paketet passerat den första transportterminalen i Uppsala på kvällen. Du kan även kontakta DHL på telefon 0771-345 345 om du tycker det tagit för lång tid. Ha ditt sändningsnummer tillhands!

Jag har beställt. Varför har jag inte fått något ordererkännande på mejlen?

Antingen har vi fått fel mejladress eller så kan vårt mejl ha fastnat i skräppostfilter. Skicka gärna ett mejl till oss om du tror att du har uppgivit fel mejladress.

Jag har beställt. Hur gör jag om jag inte kan hämta ut paketet?

Paketet ligger kvar 13 dagar hos ditt DHL Servicepoint, därefter returneras paketet till oss och vi måste ta ut en avgift om 300 kronor för frakt och hantering. Liggtiden kan inte förlängas. Paketet kan däremot hämtas ut av bud med sändningsnumret. Glöm inte att ta med att ta med både mottagarens och budets legitimation.

Jag har beställt. Hur gör jag om jag vill byta utlämningsställe?

Meddela oss så fort som möjligt. DHL:s kostnad för att ändra transportuppdrag är 200 kronor om paketet redan har lämnat oss.

Jag har ångrat mig. Hur skickar jag tillbaka det jag har hämtat ut?

Inga problem. Vi betalar returfrakten. Packa ner det du vill skicka tillbaka i lämpligt emballage. Lägg med följesedeln (eller en kopia). Klistra på returfraktsedeln och lämna in paketet hos ditt Servicepoint. Vi betalar tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit din retur.

Det är fel på det jag beställt. Hur gör jag?

Kontakta oss så hjälper vi dig. Skicka inte tillbaka något innan du fått kontakt med oss. Är det fel på varan står vi för eventuella fraktkostnader. Serviceärenden och tekniska frågor kan våra leverantörer ofta hjälpa dig med direkt. Vi hänvisar därför i första hand till respektive leverantörs supporttjänst. Här finner du en sammanställning över supportnummer till våra största leverantörer.

... men om jag har handlat i er butik i Norrtälje?

Ta med dig kvittot och varan tillbaka till butiken i Norrtälje så hjälper vi dig. När du har handlat i vår fysiska butik står vi inte för fraktkostnader om du inte har möjlighet att komma hit med varan.

En vara saknas eller något har blivit felskickat.

Kontakta oss så rättar vi till det. Vi kan kontrollera direkt om det har blivit felskickat eftersom vi då har ett lagersaldo som inte stämmer.

Jag har inte fått någon faktura. När kommer den?

Det kan dröja upp till en vecka innan din faktura kommer på mejlen. Hör av dig till oss om det har gått mer än en vecka!

Jag har brutit av spötoppen. Kan man köpa den löst?

Idag går det i regel inte att få tag på lösa spötoppar, eftersom de flesta leverantörerna ej lagerför det längre. Normark och Svendsen Sport har ett visst utbud på lager men räkna med att priset oftast blir lika högt som ett nytt spö.

Spödelarna går inte ihop ordentligt på mitt nyköpta fiskespö.

Antagligen har spöet s k spigot-holkar och då är det helt i sin ordning! Spigot-holkar anses vara en mycket bra övergång på spöskarvar och sitter därför på många moderna spön.

ÖVRIGA FRÅGOR

Varför heter ni Dogger?

Dogger har varit vårt varumärke i många, många år. Firman grundades redan 1932 men för många år sedan bytte vi namn från AB Nils Wennerström till Dogger AB. På sjörapporten i radio omnämns nämligen Dogger flera gånger om dan.

Doggers bankar (från dogge, ett gammalt nederländskt ord för fiskebåt) är en stor sandbank i Nordsjön, belägen ungefär 100 km öster om Storbritannien. Bankarna är sedan länge ett viktigt fångstområde för fiskeindustrin.

IN ENGLISH

Can I order outside Sweden?

It's only possible for us to handle orders to Sweden, Finland (not Åland) and Denmark today.