Köpvillkor

Allmänna villkor

Vi följer såväl konsumentköplagen som distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du vara myndig eller ha målsmans medgivande.

Beställning

Din beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail. Har du gjort en beställning av misstag ber vi att du kontaktar oss så fort som möjligt.

Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms. Om vi har ett tillfälligt sänkt pris syns vårt ordinarie pris överstruket bredvid. Vi använder ej rekommenderade cirkapriser eftersom det kan vara missvisande.

Betalning

I samarbete med Walley erbjuder vi olika betalningsalternativ för privatpersoner, vilka betalsätt du kan välja mellan visas i kassan.

- Direktbetalning med Visa eller Mastercard

- Direktbetalning genom bank

- Faktura: betala 30 dagar efter köp, ingen faktureringsavgift

- Dela upp betalningen upp till 24 månader

my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Företag via Walley

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Dogger AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om du handlar som företagskund för första gången kan några ytterligare säkerhetssteg behövas, det kan då ta upp till 24h innan köpet går igenom och du mottager orderbekräftelse. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Dogger rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Allmänna villkor för faktura (B2B) hittar du här

Allmänna villkor för faktura

Föreningar och stiftelser

Precis som för alla bolag så görs en kreditprövning för föreningar och stiftelser i samband med köp. Då denna typ av bolag sällan har en juridisk person bakom så är ofta kreditprövningen något striktare. Du kan då få upp att faktura- eller delbetalningsköp inte är tillgängligt för valt kundnummer. Om du önskar ompröva limiten kan du kontakta Walley kundtjänst (b2b@walley.se) med följande information; senaste årsrapporten (resultat och balansräkning) samt styrelseprotokoll. Om möjligt kan du även lägga beställningen i föreningen eller stiftelsens namn och betala med kort eller direktbetalning. Behöver du ytterligare dokument för bokföringen är du varmt välkommen att kontakta oss.

Direktbetalning bank

Med direktbetalning bank dras pengarna direkt från ditt konto, enkelt och smidigt. Betalningen sker via din internetbank. Du väljer vilket konto betalningen ska ske från och ingen känslig information behöver uppges i samband med köpet.

Leveranstid

Vi packar ordrar så snabbt vi bara kan och vårt fina avtal med PostNord ger oss mycket tid att hinna packa din order. Om något skulle misstämma kontaktar vi dig snarast för att hitta alternativ eller stryka artikeln från ordern. Vid populära kampanjer kan leveranstiden förlängas, det ber vi om ursäkt för men hoppas på förståelse. Eftersom alla varor finns på vårt lager är den normala leveranstiden många gånger bara en eller ett par dagar, men kan ta upp till en vecka beroende på fraktbolaget.

Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår har du möjlighet att häva köpet utan kostnader. Om ett lagersaldo misstämmer kommer vi att kontakta dig omgående.

Leveransvillkor & leveranssätt

Våra varor levereras i första hand av PostNord, direkt från vårt egna lager.

Vi skickar alla ordrar över 500 kronor fraktfritt inom Sverige. Vid order under 500 kronor kostar frakten från 69 kronor beroende på valt fraktsätt.

Garanti

Garanti lämnas i enlighet med tillverkarens eller grossistens villkor. Eventuella garantivillkor framgår av respektive produkt. För att garantin ska gälla måste produkterna hanterats på det sätt som föreskrivs och kan anses som normalt för produkten. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

Ångerrätt och återbetalning - fria returer

Som kund hos oss har du 30 dagars ångerrätt, utan speciell anledning. Undantaget från ångerrätten är personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lämnas tillbaka med bruten försegling. Exempel på detta kan vara en fiskrulle som kunden vill ha spolad med en speciell lina eller en bruten förpackning av Powerbait.

Du har rätt att undersöka den köpta varan för att fastställa egenskaper och funktion. Om en returnerad vara har använts eller hanterats i större utsträckning än som varit nödvändigt för detta, har vi rätt till ett avdrag för värdeminskningen på varan som kan uppgå till varans fullständiga pris. Kontakta oss för mer information om storleken på eventuell värdeminskning av returer.

Kontakta oss vid en eventuell retur så ordnar vi en fraktsedel för att du snabbt och enkelt ska kunna skicka tillbaka godset till oss. Skriv ut och fyll i vår Returblankett (finns här) som innehåller tydliga instruktioner för retur. Vi betalar returfrakten. Paketera returen ordentligt! Som köpare bär du risken för det som är på väg tillbaka till oss. Ta ett kvitto för att kunna spåra returen. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att produkten mottagits av Dogger.

Vårt e-handelssystem begränsar möjligheten till fria returer om det historiska antalet överskrider det normala. Systemet kommer även att neka nya beställningar av vara som tidigare returnerats. Vi kommer då att informera dig om detta.

Du kan även använda dig av Konsumentverkets ångerblankett (öppnas i nytt fönster). Vår returadress är Dogger AB, Stockholmsvägen 49, 761 43 Norrtälje.

Reklamationer

Felaktig eller skadad vara skall reklameras inom skälig tid efter det att du har upptäckt felet eller skadan. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Kontakta oss på 0176-14889. Skicka aldrig varor i retur innan du har talat med oss. Om du behöver returnera varorna står Dogger AB för fraktkostnaden. För utförlig reklamationsanvisning läs mer här.

Tvist

Tvist kan lösas antingen av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN: https://www.arn.se/) som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist, eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR: https://ec.europa.eu/odr). Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Outlösta paket

Outlösta paket debiteras en avgift på 300:- för att täcka våra kostnader.

Personuppgiftspolicy

Från den 25 maj 2018 gäller en ny lagstiftning för hantering av personuppgifter som är anpassad till dagens digitala samhälle. Här kan du läsa mer om vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer eller har frågor som rör dataskydd kontakta vår kundtjänst på 0176-148 89 eller info@dogger.se.

Reservation

Vi reserverar oss mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

Text-, bild- och videomaterial

Text-, bild- och videomaterial på Dogger.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt och får ej kopieras utan vår tillåtelse.