Frakt och Leverans

Frakt

Fri frakt vid ordervärde över 1000:-.
Enhetsfrakt 69:- på order under 1000:-.

OBS! Extra fraktkostnad kan tillkomma på vissa produkter, dessa framgår tydligt i kassan. 

Vi levererar till adresser på fastlandet inom Sverige. Vi använder PostNord som huvuddistributör, annan transportör kan förekomma om produkten skickas direkt från tillverkarens lager – detta framgår i kassan.

Leveranstid

Lagervaror skickas normalt inom två helgfria vardagar. Beställningsvaror är sådana specificerade med ”skickas inom x-x dagar” på respektive produktsida, detta är en uppskattad tid inom vilken leverantören kan skicka produkten. Vi friskriver oss för saldofel och perioder då belastningen på vårt lager kan vara högre än normalt.

Transporten tar vanligtvis 1-3 vardagar för paket till ombud och ytterligare 1-3 vardagar för produkter som levereras med hemleverans från dagen de fått sin första scanning på terminal.

När varorna är skickade får du ett leveransmail med innehållet av försändelsen samt sändningsnummer om sådant är tillgängligt, här ser du även hur många kollin försändelsen är skickad i. Du kommer inte kunna se information om försändelsen förrän den ankommit till första terminal vilket normalt sett tar 1-2 vardagar. 

Det är viktigt att du, om du endast kan ta emot varorna före eller efter ett visst datum, anger detta i kassan för att du skall undvika eventuella lagerhyror hos transportören. Vi kan dock aldrig garantera ett specifikt leveransdatum. 

Delleverans

Om din order är uppdelad i flera separata leveranser på grund av att det skickas från olika lager kommer du få ett sändningsnummer per försändelse – du blir EJ debiterad extra för eventuella delleveranser. Ett tips är att ladda ned PostNord-appen för att få uppdateringar kring din leverans. 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå kan du som kund alltid utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Om du som kund skulle uppleva att leveransen är osedvanligt försenad och som en konsekvens av detta inte längre vill genomföra köpet, åligger det dig att göra en avbeställning. I de fall vi redan har hunnit skicka försändelsen måste du ta emot varan. En avbeställning är endast giltig om du har erhållit en bekräftelse från Dogger via mail.

Dogger kompenserar inte dig som kund vid eventuella leveransförseningar. Boka inte in arbete eller hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan!

Returfrakt

Du som kund står för returfrakten med valfri transportör. Klicka här för att läsa mer om ångerrätt och öppet köp. Skulle det däremot vara ett garantiärende eller felskick står vi givetvis för fraktkostnaden, om så är fallet kontakta oss på info@dogger.se eller 0176-14889.

Leverans till öar

Vi erbjuder leverans till adress på fastlandet enligt samma kostnad som finns på din orderbekräftelse. Du som kund måste själv se till att leveransen blir mottagen på denna adress och därefter ombesörja vidare transport till ö. Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan om möjligt särskild leverans avtalas med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Det är viktigt att ta kontakt med oss innan köp om så önskas. Samma gäller dig som avser att boka installationstjänst till ej brofast ö.

Ändring av leveransadress

I samband med att du godkänner köpvillkoren och lägger din beställning bekräftar du den angivna leveransadressen. Vi kan inte ändra denna i efterhand med hänsyn till eventuella bedrägeriförsök. Om du vid beställning önskar annan leveransadress kan du betala med kort eller direktbetalning och därefter välja att klicka i “annan leveransadress” och då ange annan adress än din folkbokförda adress. Det är viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Transportskada

Om du vid mottagande av varan upptäcker att transportskada inträffat, ber vi dig att omedelbart uppmärksamma chauffören på detta så att notering görs digitalt i deras system innan paketet kvitteras ut. Är paketet i så pass dåligt skick att produkten är oanvändbar kan du välja att inte ta emot paketet. En av ovan handling är en förutsättning för att eventuella skador på produkterna skall kunna ersättas av oss. Därefter tar du kontakt med vår kundtjänst med bilder på paketet så hjälper vi dig vidare. Eventuella dolda skador måste anmälas till oss inom fem arbetsdagar efter mottagen leverans. Det är därför viktigt att du alltid kontrollerar dina varor efter mottagandet. Börja inte använda produkten och kasta inte emballaget innan du kontaktat oss och fått detta godkänt!

Ej mottagen eller ej uthämtad leverans

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras tur- och returkostnad samt eventuell lagerhyra för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur. Läs mer om kostnaderna här. 

Vad innebär det att förhandsboka en produkt?

Vissa utvalda produkter finns för förhandsbokning på Dogger. Detta är produkter med mycket hög efterfrågan där du genom att förhandsboka kan ställa sig i kö för att ta del av kommande inleveranser. I rådande tider saknar vi tyvärr exakta leveransdatum på flera produkter men de skickas ut i turordning till alla som förhandsbokat. Du kan när som kontakta oss och avbryta din köplats, fram till och med den dag som produkten skall skickas till dig.

Leveransmetoder

Brev/Varubrev

Beställningar som har låg vikt och volym skickas som brev eller varubrev. Varubrev levereras i största möjliga mån till din brevlåda. Vi har tyvärr inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda eller utlämningsställe), det är en bedömning som görs av transportören.

Leverans till ombud

Mindre produkter levereras till utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till transportörens utlämningsställen och om möjligt kan du välja önskat utlämningsställe i kassan i samband med att du lägger din order. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta hos utlämningsstället. Tips är även att ladda ner transportörens app för snabba uppdateringar! Normalt måste varan hämtas inom 7 dagar. Det sker legitimationskontroll vid uthämtning. Om du sänder ett bud behöver de visa beställarens ID samt sitt eget, alternativt att du verifierar och godkänner annan mottagare utan ID-kontroll i transportörens app. 

Hemleverans

Varor över 20kg och/eller skrymmande med en längd överstigande 1,5 meter levereras med hemleverans, du kan även välja till hemleverans på varor under 20 kg i kassan mot en kostnad. Vid hemleverans får du ett sms så snart försändelsen ankommit till din närmaste terminal. I detta sms väljer du dag och tid för hemleverans som passar dig. 

För alla hemleveranser gäller transport fram till tomtgräns eller så långt körbar väg når. Vid hemleverans till lägenhetshus levereras varorna till porten. Se till att husnummer tydligt syns från närmaste väg eller att brevlåda är tydligt markerad med husnummer/namn. Vid retur av paket pga att ovanstående saknas, kommer returfrakt debiteras kund. Om du väljer att få varan lämnad utan kvittens övergår ansvaret för varan till dig som kund så snart varan lämnats av transportören.

Hämta i butik

Du kan välja ”Hämta i butik Norrtälje” som fraktsätt när du lägger din order om alternativet erbjuds i kassan. Du får ett mail när din order är packad och du kan hämta ut den i vår butik på Stockholmsvägen 49, 76143 Norrtälje. Ingen extra kostnad tillkommer. Om din order inte hämtas inom 30 arbetsdagar från det att du fått mailet så återförs varorna till lager och reservationen släpps. Tänk på att under perioder när vi har begränsade öppettider i vår butik, exempelvis semesterperioder, finns inte alternativet hämta i butik tillgängligt.